1968-1989
Seminarium z Claire Bishop
Seminarium poswiecone bylo analizie związków pomiędzy kluczowymi dla powojennej historii wydarzeniami z 1968 i 1989 roku oraz tworzeniem i recepcją sztuki w Europie Wschodniej.
Celem seminarium, które odbyło się w gronie międzynarodowych specjalistów i z udziałem licznej publiczności, była debata nad znaczeniem, pozornie podobnych, form artystycznych wobec różnych kontekstów politycznych i zbadanie związków pomiędzy politycznymi przemianami oraz artystycznymi innowacjami w tych dwóch momentach transformacyjnych.
Seminarium podzielone zostało na trzy bloki tematyczne: Internacjonalizm, Partycypacja oraz Wystawy i instytucje. Kluczowymi zagadnieniami dyskutowanymi podczas kolejnych sesji były m.in.: sposoby uczestniczenia w kooperacyjnych działaniach artystycznych, współczesna krytyka instytucjonalna, wyzwania stojące wobec nowych muzeów w naszym regionie, paralele w praktyce artystów w różnych krajach europejskich, problematyka „byłego Zachodu”, etc. Seminarium towarzyszył performance kubańskiej artystki Tani Bruguery „Consummated Revolution” (2008), będący komentarzem do historycznych przemian w Europie Środkowo-Wschodniej, związanych z nimi tęsknot, obaw i rozczarowań. Performance odbył się dniach 28, 29 i 30 lipca na Placu Defilad, przed Pałacem Kultury i Nauki.
Internacjonalizm
Wstęp: Claire Bishop, Joanna Mytkowska, Marta Dziewanska
Sesja 1
Natasa Ilic, kuratorka, WHW, Zagreb: "Internationalism in Croatia pre and post 89"
Attila Tordai-S, krtyk, Cluj: "Art theory in Romania post 89"
Kathrin Rhomberg, kuratorka, Wiedeń: "Ausgeträumt... the upheaval of 1989"
Sesja 2
Anka Ptaszkowska (krytyk, Warszawa) i Paweł Polit (kurator, CSW Zamek Ujazdowski): "The Zalesie Ball"
Georg Schöllhammer, kurator, pisarz, Springerin: "Two Neo-Avant-Gardes: The Baltic States and Central Asia"
Partycypcja
Sesja 3
Vit Havranek, kurator, Praga: "Politological topography of the 1968 and some participative approaches in Czechoslovakia (VladimĂr BoudnĂk, Milan KnĂĹžák, Alex MlynárÄik, Eugen Brikcius etc.)"
Łukasz Ronduda, kurator, CSW Zamek Ujazdowski: "Pawel Freisler and the art of intrigue"
Sesja 4
Tomas Pospiszyl, hitoryk sztuki, Praga: "Audiences and Participants; Reading of Actions and Performances in Czechoslovakia in late 1960s and 1970s"
Artur Żmijewski (artysta, Warszawa) i Grzegorz Kowalski (artysta Warszawa): "Participation in Polish art: post 68 and post 89", moderator: Joanna Mytkowska.
Film: Ania Molska, "OWOW", 2007
Wystawy i instytucje
Sesja 5
Gabriela Świtek, kuratorka, Zachęta: "Ethical function of the exhibition"
Borut Vogelnik, artysta, Ljubljana: “Irwin’s response to 1989/The Retroprincip book series
Piotr Piotrowski, historyk sztuki, Poznań: "Museums after 1989 in East-Central Europe. Between traumatophobia and traumatophilia"
Sesja 6
Stevan Vukovic, krytyk/kurator, Belgrad: "Art and its context in Ex-Yugoslavia - a timeline 1968-89"
Ana Janevski, kuratorka, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa: "Art and its institutional framework in Croatia in '60s and '70s"
Charles Esche, krytyk/kurator, Van AbbeMuseum, Eindhoven: "Becoming provincial - a contemporary art museum in the former west"
Podsumowanie: Claire Bishop